torsdag 14. februar 2013

Nattmannens datter

Holder for tiden på å lese den fantastiske bokserien Nattmannens datter. Historien foregår på 1700-tallet. Historien handler om Lucie Tønnisdatter og hennes venner på Tugt- og manufakturhuset i Bergen.

Her er et lite utdrag fra bok 1:

Bergen, 1701
Lucie Tønnisdatter husker sin far, som ble ført bort av fremmede menn da hun var liten. Han sa at han alltid skulle ta vare på henne. Likevel må hun vokse opp blant andre fattige og foreldreløse barn på det fryktede Tugt- og manufakturhuset. 
Det er strengt ulovlig, men Lucie sniker seg ut på bosshaugen midt på natten. Hun vil prøve å finne en bursdagsgave til lille Tilly. Lucie ser noe som glitrer - en ring! Men ringen sitter på hånden til en død kvinne. En ung kvinne Lucie kjente så altfor godt...

Dette er Manufakturhuset hvor Lucie og de andre bodde. Manufakturhuset har rommet mange virksomheter. Barnehjem, skole, tukthus, tvangsarbeidsanstalt, kirke og offentlige kontorer. Det første Manufakturhuset ble bygd i 1646, og brant i 1702. Det ble bygd opp igjen, men kom ikke skikkelig i gang før i 1743, da kongen ublidt krevde en slutt på uorden, tyverier og andre uleiligheter som betlerne i gatene skapte ”i Vor Kiøbsted Bergen”. Manufakturhuset har i sin 350-årige historie hatt mange bruksområder. Ved sin opprinnelse i 1646 ble det betegnet som et ”barnehus”. Fattige gutter og jenter i alderen 12 – 18 år som hadde mistet omsorgspersonene sine, kunne få oppdragelse og lære et håndverk. Samtidig kunne prostituerte dømmes til et opphold der, adskilt fra de unge.

Livet på manufakturhuset er hardt for Lucie og de andre. Meningen var at de skulle få utdannelse, men den fryktede husmor Halland er ikke enig i det. Hun setter alle barna til hardt arbeid på vevsalen, fargeriet, vaskeriet osv. Var hun ikke fornøyd med det de gjorde, eller de ble tatt for å sluntre unna, snike seg ut eller andre ting som ikke var lov, fikk de harde straffer. En av straffemetodene som ble utnyttet, var Kagsrykning- straffemetode der den dømte ble bundet til en kag eller påle og pisket med ris. Husmor Halland kunne også streffe dem med å frata dem alle måltider for en periode. Det til tross for at de får lite mat til hvert måltid.
Baksiden av Manufakturhuset.

Lucie og lille Tilly.

Bok 1-7. Venter i spenning på bok 8!

Når Lucie er redd eller føler seg truet på andre måter, hører hun farens stemme si:
Noen ganger blir det for mye for henne.
Og du tror hun skal gå i stykker.
 Jeg vet hun lider.
Når hun er trist, skal jeg være der.
Når hun er redd, skal jeg være der.
Når verden faller ned på henne, skal jeg være der.
Jeg skal ta henne imot når hun faller.
Hun er alt for meg, og jeg tror ikke hun vet det. 

 Bøkene er så spennende at jeg glemmer både tid og sted når jeg leser. Og har jeg laget te eller kaffe, er det kaldt i koppen når jeg endelig kommer på at jeg har det.

Kan anbefales!



 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så kjekt å komme over denne, da! Tusen takk for fin omtale og anbefaling av serien min! :)

May Lis